In 36 uur van probleem naar gevalideerd business concept

Amsterdam
Zestig ondernemers kwamen donderdag 23 en vrijdag 24 april in Amsterdam bijeen voor een uniek evenement; de Social Hackathon – Profit for Purpose.

De ondernemers kregen 36 uur de tijd om een maatschappelijke probleemstelling het hoofd te bieden door het ontwikkelen naar een gevalideerd (commercieel) business concept. Lean Start-Up, en met name het Experiment Board, werd als methodiek geleerd en gehanteerd. De Hackathon werd georganiseerd door de Enterpreneurs’ Organization (EO) in samenwerking met FreedomLab en Aimforthemoon.


Remco van der Sluis, organisator Hackathon en eigenaar van dBOD vertelt: “Een jaar geleden begon mijn avontuur om dit event te organiseren. Afgelopen donderdag en vrijdag heb ik genoten van het resultaat. Ik heb heel veel energie gezien, lol, frustratie en kwaliteit. In 36 uur van een probleemstelling naar een gevalideerd concept. Ik wist niet dat dit in 36 uur mogelijk was. Als een ervaren ondernemer weet ik hoe lang het vaak duurt om een nieuw product/service in de markt te zetten, dit event heeft het tegendeel bewezen, het kan gewoon letterlijk in anderhalve dag.”


De klant en haar probleem werden helder gedefinieerd. Daarop volgde het spannendste onderdeel: Get Out Of The Building. Dat wordt heel letterlijk genomen: de straat op en de klant ontmoeten. De ondernemers stapten over hun schroom heen en testten hun aannames. De straat- en telefonische interviews ontkrachtte veel van de aannames. Vanuit het geleerde werden de aannames bijgesteld (‘pivot’ in Lean-taal) en een oplossing ontwikkeld. Iedere nieuwe aanname en oplossing wordt weer getest op de klant. De acht teams hebben gedurende het evenement meerdere pivots gemaakt.


Vrijdagmiddag om drie uur volgde de afronding van het evenement: een 1-minuut pitch voor een pitchboard bestaande uit afgevaardigden van ABN AMRO, Van Doorne Advocaten en FreedomLab. Twee winnaars zijn aangewezen:

· Medicijn bank, een initiatief om het verspillen van niet gebruikte medicijnen tegen te gaan, won de prijs voor het team dat het meest leerde van haar klant,

· BURNiD, een mogelijkheid om je Online Identiteit te beheren, won de prijs voor de meest kansrijke business case.

De twee winnaars worden door ABN AMRO en Van Doorne Advocaten uitgenodigd om in een dag van hun business concept een bedrijf te maken.