Online supermarkt Picnic komt ook naar Ede en Veenendaal

‘Picnic-effect’ zorgt voor groei van markt voor online boodschappen

Online supermarkt Picnic breidt uit en start in april in Ede en Veenendaal. De innovatieve dienst bezorgt dan ook hier de boodschappen gratis aan huis, tegen de laagste prijs.

De uitbreiding is onderdeel van de landelijke uitrol van Picnic. Vorige week maakte het jonge bedrijf al bekend naar Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw en Den Hoorn uit te breiden. In de loop van dit jaar volgen nog tien tot vijftien nieuwe steden, waaronder Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer. Ook staat de opening van een groter distributiecentrum op de planning.

Nu al inschrijven
“We zullen in de loop van april voor het eerst gaan bezorgen in Ede en Veenendaal, maar consumenten kunnen zich nu al inschrijven”, aldus Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. “We weten inmiddels uit ervaring dat er veel belangstelling is in steden waar we starten. Hoe eerder mensen de app downloaden en zich inschrijven, hoe eerder ze aan de beurt zijn.”

De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

De nieuwe bezorgdienst slaat aan, zo bleek onlangs uit het Koopstromen Onderzoek 2016 van I&O Research. Het aantal mensen dat online zijn dagelijkse boodschappen doet steeg overal, maar nergens groeide het marktaandeel zo hard als in Amersfoort, de stad waar Picnic anderhalf jaar geleden begon. De onderzoekers spreken dan ook van ‘het Picnic-effect’. Picnic bezorgt inmiddels met 90 wagentjes de boodschappen bij 25.000 klanten in Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. Dit jaar volgen nog 10 tot 15 steden.

Over Picnic
In stilte heeft Picnic drie jaar lang met een team van 30 specialisten gewerkt aan een nieuwe distributiemethode, waarmee ze in staat is de boodschappen zonder onnodige tussenschakels in de wijk rond te brengen. De klant kiest zelf welke rit het beste uitkomt en weet tot op een half uur precies hoe laat de bezorging zal plaatsvinden. Doordat de kosten van deze nieuwe manier van distributie zo laag zijn, kunnen de prijzen voor de boodschappen laag zijn en is de bezorging gratis. Picnic is een initiatief van vier ondernemers. Internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel.