World Food Center begint zich te vullen

Cees van der Knaap bezegelde het welkom door het luiden van de Foodservice succesbel.

70 nieuwe ‘bewoners’ voor creatieve agrofood hub

Het World Food Center in Ede vult zich meer en meer. Op 1 juni hebben Food Inspiration, Shoot My Food Communication, Foodservice Network, Fan Factory, Foodstep, PS in foodservice en SJIFT hun intrek genomen in de voormalige Frisokazerne op het terrein van het World Food Center.

Dit rijksmonument, waar vroeger het 11e Regiment Infanterie was gelegerd, is hiermee hard op weg om een creatieve hub te worden voor een reeks agrofoodbedrijven.

Gisteren werden zij officieel welkom geheten door de Burgemeester van Ede, Cees van der Knaap: “Als ik één organisatie zou moeten noemen die qua inhoud, ambities en dynamiek optimaal aansluit bij de doelstellingen en de omgeving van het World Food Center, dan is het wel Food Inspiration en het Foodservice Network. Voor hun jaarlijkse Food Unplugged event mochten we ze al eerder op het WFC terrein verwelkomen en daarom ben ik extra blij dat ze hier nu permanent hun intrek nemen.”

“Wij geloven in WAT: Working Apart Together”, zegt Arjan de Boer, directeur Food Inspiration, Shoot My Food Communication en Foodservice Network. “Wij werken met een cluster van bedrijven al jaren samen binnen de foodservicesector, in wat wij noemen een WAT-omgeving. Zelfstandig werken voor slagkracht en ondernemerszin, en samenwerken om kennis, inzicht en inspiratie te delen. Nu zien wij kans om die kruisbestuiving verder te vergroten door ons te vestigen in een creatieve hub voor bedrijven in (agri)food in een nog bredere en inspirerende setting.”
Ede bouwt als een van de leidende foodregio’s van Nederland hard aan de toekomst. Met de komst van het nieuw te bouwen ultramoderne World Food Center, zal het kazerneterrein in de toekomst jaarlijks honderdduizenden bezoekers trekken. “Wij voelen ons nu al thuis in die dynamische omgeving. Ons nieuwe kantoor is ook enorm goed bereikbaar. Je loopt zo vanaf het station bij ons naar binnen”, vervolgt De Boer.

Nicole Kleuskens directeur van PS foodservice verheugt zich vooral op de extra flexplekken waardoor ook mensen van buiten hier makkelijk kunnen komen werken. Mark Michies, business director Foodstep, bevestigt dit: “Door de nieuwe indeling van het pand komen de bedrijven en daarmee ook de mensen veel dichter bij elkaar te zitten. Dit gaat zeker een positief effect hebben op kennisdeling, samenwerking en inspiratie.”

“Van een advocatenkantoor-omgeving naar een sfeervolle factory-uitstraling. Dat kán alleen maar een broedplaats voor inspiratie en vernieuwing worden”, vindt ook Erik Bemelmans van Fan Factory.
Het aantal bewoners van het WFC neemt hiermee in een keer toe met 70 nieuwe bewoners, op 880m2. Eerder dit jaar vestigde Bionext zich al in het WFC, met 15 mensen op 340m2. Bionext streeft naar een duurzame voedselvoorziening op basis van biologische landbouw en voeding, en ziet in het WFC de juiste omgeving en partners om dit succesvol uit te bouwen.

Eind vorig jaar gaven WFC Development B.V., Wageningen University & Research, het bedrijfsleven en de overheid groen licht voor de uitwerking van de WFC Experience. In deze belevingswereld, die ook op deze locatie wordt gerealiseerd, komen bezoekers op een inspirerende manier alles te weten over food.
Het World Food Center is een initiatief van WFC Development B.V. (een samenwerking tussen Green Real Estate B.V. en Van Wijnen Groep N.V.), gemeente Ede, Wageningen University & Research en Stichting World Food Centers.