EVA ZWANENBURG (16) UIT WAGENINGEN WINNAAR VLOG ACADEMY

Met deze vijf tips maak je van YouTuben je carrière

Deze zomer opende HEMA de deuren van de vlog academy; een ‘summer school’ waar duizenden middelbare scholieren acht weken lang vanuit verschillende HEMA winkels en via een livestream YouTube-lessen volgden. Door verschillende huiswerkopdrachten en een eindexamen te voltooien, maakten scholieren kans op een ultieme droomprijs: een contract bij een influencerbureau. Afgelopen weekend zijn de grootste talenten gescout; Eva Zwanenburg (16) uit Wageningen en Mandy Kasbergen (16) uit Alphen aan den Rijn zijn uitgeroepen tot winnaars van de vlog academy. Zij maken met behulp van een influencerbureau een vliegende start als professioneel YouTuber!

Fotografie: Raymond van Mil
Op de foto (v.l.n.r.): Joy (Beautynezz), Eva, Nanne

Deelnemers aan de vlog academy maakten kans op de felbegeerde hoofdprijs: een contract bij influencerbureau Social1nfluencers of OnLane. Zij zullen de winnaars begeleiden in hun YouTube-carrière. Dit blijkt een droom voor meer dan een derde van de Nederlandse scholieren tussen de 12 en 18 jaar: 39 procent ziet een professionele carrière op YouTube wel zitten, blijkt uit onderzoek van HEMA onder 1000 jongeren. Om alle YouTube-talenten in de dop een handje te helpen hun doel te bereiken, verzamelde HEMA vijf tips van experts uit het vak.


Tip 1: Blijf jezelf, ook op beeld
Jezelf blijven wordt gezien als gouden tip, zowel online als offline. Miranda Schreuder, campagneleider bij HEMA vertelt: “Met de vlog academy stimuleerden we de leerlingen om hun eigen identiteit te vertalen naar beeld. Want wij geloven dat jezelf zijn het allerbelangrijkste is, ook wanneer het gaat om succes op YouTube. Eva en Mandy deden echt hun eigen ding. Mede daarom zijn zij uitgeroepen tot winnaars van de vlog academy.”

Tip 2: Houd snelheid in de gaten
Mandy Kasbergen, een van de gelukkige winnaars, deelt haar tactiek met alle YouTubers in spe. Ze heeft de afgelopen zomer veel tijd besteed aan goed leren editen en daarin een eigen stijl ontwikkelen: “Ik gebruik veel verschillende shots zodat de kijker in iedere video wordt verrast. Ik snijd de beelden snel achter elkaar en knip onnodig lange stukken eruit. Door deze manier van editen zorg ik ervoor dat mijn video’s van elkaar verschillen en origineel blijven!”

Tip 3: Wissel beeld af met tekst
“Editen is een erg belangrijk onderdeel in het maken van YouTube-video’s”, zegt ook de andere vlog academy winnares Eva Zwanenburg. Ze raadt aan om het niet te laten bij ‘gewone’ shots: “Ik edit naast mijn camerabeelden ook plaatjes of tekst in de video. Zodra ik praat of als iets grappig gebeurt dan benadruk je de humor door er bijvoorbeeld een grappige emoji of tekst in te plakken.”

Tip 4: Doe wat je leuk vindt, niet omdat het populair is
Jonatan de Boer, Managing Director van OnLane, deelt hun nummer 1 tip om succesvol te zijn als YouTuber: “Doe vooral wat je zelf leuk vindt om te doen. Maak geen gamevideo’s of vlogs omdat dat populair is, als je zelf niet van gamen of vloggen houdt. Blijf dicht bij jezelf en wees authentiek. Daarnaast ben je een alleskunner. Van de belichting juist instellen tot je eigen script schrijven; als YouTuber moet je alles zelf doen.”

Tip 5: Ken je doelgroep
Weet met wie je te maken hebt. Willemijn Leguit van Social1nfluencers hecht veel waarde aan het kennen van de doelgroep: “Het werpt zijn vruchten af om de tijd te nemen om je doelgroep te leren kennen en hierop in te spelen. Door dit te doen vergroot je de kans dat je video’s meer views krijgen, je fanbase hechter wordt en je beter weet wat er van je wordt verwacht.”

Over de vlog academy
HEMA introduceerde deze zomer de vlog academy, een ‘summer school’ waarbij scholieren door acht YouTubers werden opgeleid tot de nieuwe vlogkoning(in). De lessen aan de vlog academy waren elke week vanuit verschillende pop-up klaslokalen in HEMA winkels door het hele land en via een livestream te volgen op hema.nl/vlogacademy. De docenten aan de academy leerden de leerlingen onder andere hoe zij een populair YouTube-kanaal opzetten, een fanbase opbouwen en creatief aan de slag kunnen gaan met thumbnails en clickbait titels. Leerlingen bouwden op hun beurt zelf een kanaal met de daarbij behorende abonnees op. Na acht lessen en huiswerkopdrachten maakte de laatste docent de eindexamenopdracht bekend om kans te maken op een felbegeerd contract bij een influencerbureau. Voor meer informatie zie hema.nl/vlogacademy.