Column Michiel van de Watering : Innovatie.

Moeten we dat nog als iets aparts benoemen?

Ooit was Internet iets voor de ICT afdeling van bedrijven, omdat het ‘iets met computers’ was. Vervolgens ging het over naar Marketing, Sales en Ser- vice omdat het meer met klantcontact dan met computers te maken had.

Door deze ‘evolutie’ ontstond wel zoiets als Offline en Online, zeker waar het marketing betrof. Zelf had ik daar niet zoveel mee omdat marketing over alle kanalen gaat die je maar kan bedenken. In dezelfde lijn dacht mijn ‘oude tante’ dat ik iets in ICT deed (voor zover ze precies wist wat ICT was), omdat ik immers met computers werkte. Tja, maar wie werkt er niet met computers, denk aan je auto die eerst aan de computer in de werkplaats gekoppeld wordt, voordat de monteur met het onderhoud of oplossen van de storing aan de gang gaat.

Als we het hebben over SMART Industrie dan gaat het al gauw over innovatie en voor de Food industrie vraag je je soms af of we niet te ver doorschieten met de innovaties. Net als bij Internet; is dat iets van ICT en Marketing; kan je onderscheid maken tussen on- en offline, geldt voor innovatie: is dat iets dat je apart moet benoemen? Wat mij betreft moet innovatie onderdeel zijn van je totale bedrijfsproces en niet iets wat je ad hoc even in een brainstorm met elkaar regelt. Bij één van mijn klanten hebben we ingesteld (zie foto) dat elke medewerker dagelijks blijft nadenken over of en hoe zijn of haar activiteiten beter kunnen. Beter in de zin van een eindresultaat waar de klant nog meer tevreden over is of in relatie tot het eigen welzijn van de medewerker; hoe kan deze het werk (nog) prettiger uitvoeren?

Mijn moeder noemde mij wel eens ‘gemakzuchtig’ en doelde daar op de negatieve kanten van het gedrag van een puber. Zelf heb ik hier een deugd van gemaakt; hoe kan het werk waar ik tegenaanloop in zijn algemeenheid gemakkelijker gedaan worden? Want innovatie hoeft niet altijd te gaan over het toepassen van nieuwe technieken en materialen. Het kan ook heel goed gaan over een hele andere manier van werken en probeer daarbij niet alleen bestaande activiteiten zoals die nu uitgevoerd worden, te innoveren. Zorg juist dat je met een hele lege vergadertafel eens na gaat denken over een totaal andere manier van werken. Oftewel innovatie is iets waar alle mede- werkers, leveranciers en klanten kun bijdrage aan moeten/kunnen leveren.

Michiel van de Watering, Thexton Armstrong Utrechtse Heuvelrug, Vallei en Rijn, is naast auteur, spreker en columnist, persoonlijk bedrijfsadviseur van MKB ondernemers.

www.winstrealisatie.nl
[email protected]