Softwarehuis Prometheus vindt investeerder voor groei en Duitse expansie

-Softwarehuis Prometheus heeft een investeerder gevonden, die het bedrijf via een buy-and-build strategie wil ondersteunen bij de toetreding van de Duitse markt en het uitbreiden van de dienstverlening op de Nederlandse markt. De kapitaalverstrekker, die anoniem wenst te blijven, is actief op de Nederland-Duitse markt en werd gevonden met behulp van Marktlink Fusies & Overnames

Prometheus ontwikkelt software, waarmee bedrijven in de logistieke sector hun bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren. Het bedrijf is groot in de afvalverwerkende industrie, waarbij de software datacommunicatie verzorgt tussen medewerkers, processen en systemen. De realtime data geeft de planners waardevolle informatie over de ingezette voertuigen in deze door de overheid gedomineerde bedrijfstak. Het softwarehuis is ook actief in het beroepsgoederenvervoer, maar door het succes in de afvalverwerkende industrie kreeg deze bedrijfstak de afgelopen periode niet de volle aandacht.
Continuïteit

Met de nieuwe investeerder, die een 65% aandeel in het bedrijf verwerft, hoopt de tweekoppige directie van Prometheus de stap richting het buitenland te kunnen maken en zich meer te kunnen toeleggen op het bedrijfsgoederenvervoer, terwijl tegelijkertijd de activiteiten in de afvalwerkende industrie worden uitgebreid. Ferry Nahon van Marktlink: ”De wens van oprichters Jan Nijland en Leon van Kempen was om de continuïteit te waarborgen als ook een strategische sparringpartner te vinden om samen de aankomende jaren mee te groeien”.

Prometheus werd in het verleden regelmatig rechtstreeks benaderd voor overnames, maar besloot de expertise van Marktlink in te zetten om een geschikte investeerder aan te trekken. “Marktlink heeft ons begeleid tijdens het gehele traject. Het DNA moest voor ons kloppen,” geeft Nijland aan. “Wij hebben er absoluut geloof in dat wij met deze investering verder kunnen groeien”. De oprichters Jan Nijland en Leon van Kempen zullen zich komende periode inzetten om vorm te geven aan de groeidoelstellingen.

“Voor de buy-and-build strategie willen we goed de tijd nemen”, legt Nijland uit. “Organisch waren we in Duitsland al voorzichtig aan de weg aan het timmeren. Niet-organisch gaan we met de investeerder een aantal overnames in Duitsland in gang zetten. Het is voor ons belangrijk dat de groei de huidige klanten niet in de weg zit. We willen weliswaar onze footprint in de Nederlandse en Duitse markt vergroten, maar tegelijkertijd excelleren ten overstaan van onze bestaande relaties. We zitten 28 jaar in deze business en een volgende 28 jaar zit er vanwege de leeftijd niet meer in. Het is voor ons erg belangrijk dat we continuïteit waarborgen”.