XANTION : ICT-ontzorging zonder gedoe

(foto: Annemarie Bakker) vlnr: Peter Oelen en Marcel van Boheemen
’We verlangen zo min mogelijk werk’

Operationeel directeur Peter Oelen vergelijkt het met een auto: ’Ik heb geen idee wat er onder de motorkap gebeurt. Als-ie het maar doet.’ Zo nuchter kijkt Xantion uit Ede tegen ICT-ontzorging en zakelijke telefonie aan. Printers, laptops en applicaties moeten gewoon werken. Hoe, dat interesseert de meeste klanten niet. Xantion regelt het wel, tegen een vast maandbedrag. Hoe eenvoudig wil je het hebben?

’ICT uit de kraan’, luidt de bedrijfsslogan. Hoe, wat? Algemeen directeur Marcel van Boheemen legt uit: ’Net als elektriciteit en water is ICT-beheer een nutsvoorziening. Niemand kan zonder in deze tijd. Van een kraan verwacht je dat er op elk moment water uitstroomt. Wij geloven dat ICT net zo makkelijk, beschikbaar en helder moet zijn als water uit de kraan.’

Naast de A12
Xantion is gevestigd op een prachtige zichtlocatie, met de A12 pal voor de deur. ’Klein begonnen in 2007 met vier krachten. Nu met tien keer zoveel. We werken met vaste klantenteams: acht consultants en een teamleider. Elk team heeft 75 klanten onder zijn hoede. Dat schept een mooie vertrouwensband. De klanten worden geholpen door vaste gezichten die weten wat er op de werkvloer speelt en hoe de ICT is ingericht. Dat creëert een heel persoonlijke vertrouwensband. Veel werk gebeurt remote. Maar we komen net zo graag langs op de koffie met een setje nieuwe laptops.’

Doelgroep is het MKB tot 500 medewerkers. Van de bouw tot de zorg en van de installatiebranche tot de advocatuur. Xantion kiest niet voor een harde commerciële strategie. ’Hier lopen geen echte verkopers rond’, erkent Peter. ’Wij houden niet zo van targets. Liever investeren in lange termijnrelaties. Geef klanten geen reden om op te stappen. Bel gerust een willekeurige klant. Dan hoor je altijd een positief verhaal.’

Voorbij het symptoom
Nuchter en pragmatisch denken loopt als een rode draad door de bedrijfscultuur. ’Een klant wil gewoon zo snel mogelijk hulp. Zijn hele reilen en zeilen draait vaak op zijn ICT-systemen. Systeem plat, bedrijf plat. Daarom staan onze mensen direct de klant ter woord. Zonder keuzemenu of bandje, ook niet ’s avonds en in de weekenden.’

’Xantion opereert op basis van ervaring, niet op basis van voorspellingen’


Aan probleemoplossing gaan bij veel andere ICT-bedrijven eerst wat hobbels vooraf. ’Ze vragen allerlei informatie, ze zoeken eerst de ’juiste’ mensen voor het probleem. Dat doen wij niet. Bij ICT-beheer wil je geen gedoe. Het probleem met de bijkomende ongemakken is al vervelend genoeg. Als je huis in lichterlaaie staat, wil je gewoon dat de brandweer meteen komt. Hoe en wat maakt niet uit. De brandweer zit het liefst te wachten tot iemand belt. Hoe langer het bluswerk duurt, hoe vervelender. Idem dito met de Wegenwacht. Noem ons maar zo. We verlangen zo min mogelijk werk!’

Doen wat gedaan moet worden. Liefst niet meer, liefst wel minder. ’Dat is ons problem management’, vervolgt Marcel. ’Loopt die ene applicatie een paar keer achter elkaar vast, dan is er meer aan de hand. Iets is opgelost, maar kan het nog een keer voorkomen? We kijken voorbij het symptoom naar de oorzaak. Ook is er veel aandacht voor preventief onderhoud. We signaleren potentiële problemen voordat ze een reëel probleem vormen. Omdat onze teams zoveel klantenkennis hebben, kennen ze de conditie van de apparatuur en hoe die wordt ingezet. Xantion opereert op basis van ervaring, niet op basis van voorspellingen. De belangen van de klant en Xantion zijn gelijk: zo min mogelijk verstoringen.’

Vast maandtarief
Nóg een onderscheidende meerwaarde: het vaste maandtarief. ’Elders zie je zo vaak ’uurtje factuurtje’, constateert Peter. ’Lopen de werkzaamheden uit, dan volgt een nacalculatie. Zo krijg je als klant altijd een verrassing. Met een vast maandbedrag weet de klant altijd waar hij aan toe is. Vergt een project meer tijd dan begroot, dan ligt het risico bij ons. Je hoeft nooit bang te zijn voor een extra factuur.’

Het concept is all-in: van servers tot routers en van switches tot printers. Ook zakelijke telefonie (VoIP, oftewel bellen via internet) zit in het pakket. Voor Microsoft, Linux of Apple bestaat geen voorkeur: alles is welkom.
’Het belang van adequate systeem- en databeveiliging neemt steeds meer toe. Onderschat dat niet. Ook bij ons is het natuurlijk een hot issue. Wij zijn hierin nog fanatieker dan de klant. Er is altijd een methode om een extra laag beveiliging aan te leggen.’

’We kijken voorbij het symptoom naar de oorzaak’

In de cloud werken heeft de toekomst. Daarom pleit Xantion voor cloudoplossingen. ’Al in 2008 ontwierpen wij een cloudomgeving. Voor klanten is er een online cloudwerkplek, lokaal gecentreerd bij datacentrum Bit in Ede. Dus niet ergens ver weg, vaag op afstand. Dé cloud, maar die staat bij ons gewoon in Ede. Ook bestaat er een hybride oplossing: je waardevolle kernapplicaties in de cloud plaatsen en je minder kwetsbare applicaties op de server op kantoor.’

Xantion
Boylestraat 34a
6718 XM Ede
0318-69 70 97
[email protected]
www.xantion.nl