Online supermarkt Picnic had goed jaar in Ede-Veenendaal

Bijna 20 procent huishoudens maakt gebruik van websuper

Online supermarkt Picnic groeide in 2018 hard in Ede-Veenendaal. Aan het eind van vorig jaar maakten 12.500 huishoudens gebruik van de websuper die de boodschappen gratis thuisbezorgt tegen de laagste prijs. Dat is bijna 20 procent van de huishoudens. In Ede-Veenendaal staan nog zo’n duizend mensen op de wachtlijst.

In 2018 breidde Picnic het aantal steden waarin het bezorgt uit naar 70 en steeg het aantal klanten van 90.000 naar ruim 275.000. Ede-Veenendaal staat op de tweede plek als het gaat om het aantal huishoudens dat in een stad van Picnic gebruikmaakt, afgezet tegen het aantal inwoners. In Ede-West wordt 45 procent meer besteld dan gemiddeld in Ede-Veenendaal.

Het best verkochte product in Ede-Veenendaal was in 2018 halfvolle melk, gevolgd door bananen, komkommer, mineraalwater zonder koolzuur en scharreleieren. Drop, currysaus en aardbeiengebak werden in Ede-Veenendaal minstens vier keer zoveel verkocht als in de rest van Nederland.

Duurzame bezorging
De compacte elektrische wagentjes waarmee Picnic bezorgt zijn milieuvriendelijk, stil en staan niet in de weg. Bovendien betekent het bezorgmodel ook nog eens een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot van auto’s, die consumenten normaal gebruiken om een paar keer per week op en neer naar de supermarkt te rijden. Picnic maakt een einde aan voedselverspilling, omdat het alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk door haar klanten zijn besteld. Op die manier gaat er niets verloren.

Er staan in Ede-Veenendaal zo’n duizend mensen op de wachtlijst, dus in 2019 wordt het aantal bezorgwagentjes en bezorgers aanzienlijk uitgebreid. Picnic begon april 2017 in Ede-Veenendaal met 15 wagentjes en 50 bezorgers, inmiddels is dat gegroeid tot 30 wagentjes en 100 bezorgers.