De ZAKENMARKT De ZAKENMARKT

Culinaire ontdekkingsreis met DiGusti

4 minuten

Het pure Italië proeven met echte passie

Eten zoals de Italianen dat doen. Niet met potjes en zakjes uit de supermarkt, maar met eerlijke en authentieke streekproducten die met zorg en liefde worden gemaakt. Dat is het bijzondere verhaal van DiGusti, een groothandel in Rhenen die ooit begon als een hobby.

 

De passie voor Italië loopt als een rode draad door DiGusti. Het is de drive voor alle medewerkers hier. Niet verwonderlijk dat de Nederlandse oprichter Italiaanse wortels heeft. ‘Ik ben geboren in Italië en heb daar de eerste vijftien jaar van mijn leven doorgebracht’, zegt Ingmar Berkhout. ‘De taal, de culturele gewoonten per streek, de gastronomie – ik ken het allemaal door en door. Ik voel me dan ook voor de helft Italiaan.’

Geen toevoegingen

Zo’n tien jaar geleden begon Berkhout zich te storen aan de Italiaanse etenswaren die hier in de schappen lagen. ‘Slechte kwaliteit uit de supermarkt voor een te hoge prijs. Dat is niet bepaald wat de Italianen gewend zijn. Vanuit mijn grote passie voor Italië en de Italiaanse keuken besloot ik in 2009 eerlijke, traditionele delicatessen te gaan importeren. Om ze te delen met anderen.’

Onder het motto: terug naar de basis. De naam DiGusti betekent ‘smaken’ in het Italiaans. De selectie van de delicatessen is streng. Berkhout betrekt zijn assortiment rechtstreeks van de fabrikanten. Wat niet voldoet aan de criteria van DiGusti en van de traditionele Italiaanse keuken, komt er niet in. De Italië-liefhebber startte in 2009 met de import en verkoop van twintig producten. Inmiddels staan er zo’n 180 op de website, variërend van koekjes en bier tot tapenades en balsamico.

‘Ik voel me voor de helft Italiaan’          

‘Waar kijk je naar bij de selectie? Allereerst naar de productieprocessen. Onze pasta’s en sauzen en dergelijke mogen in een moderne fabriek worden gemaakt, maar wel met respect voor de Italiaanse gastronomie. Dus geen vreemde chemische toevoegingen, maar alleen de juiste en originele ingrediënten. De prijsstelling moet passen bij deze pure producten. En natuurlijk moeten onze klanten ze waarderen. Gebeurt dat niet, dan verdwijnen ze meteen van de markt. Op deze filosofie is onze slogan gebaseerd: ‘DiGusti… the future of tradition’.

Truffeljacht

De man achter DiGusti is nog steeds kind aan huis in Italië. Maandelijks bezoekt hij daar telers, kwekers, fabrikanten. De ene keer met de laarzen aan in een wijngaard, de andere keer op truffeljacht met speciaal getrainde honden. ‘De limoncello-jongen ken ik al twintig jaar. Ook de truffelverwerker is een bekende. Die korte en vertrouwde lijntjes met Italië zijn geweldig. Ik weet wat ze daar allemaal kunnen en zij weten wat wij nodig hebben.’

Heerlijk genieten voor de fijnproever, met een exclusieve en authentieke smaakbeleving. Of beter gezegd: een smaakexplosie in je mond. Dat gebeurt er met de verfijnde lekkernijen van DiGusti. Italianen hebben ‘dolce far niente’ (het zoete nietsdoen) tot kunst verheven. Niet snel je bord leegeten, maar uitgebreid tafelen met vrienden en familie. Niet voor niets is de Italiaanse keuken de meest gegeten keuken ter wereld.

‘De limoncello-jongen ken ik al twintig jaar’

‘Wat wij verkopen, is echt uniek en exclusief in Nederland. Neem nu chocolade-limoncello: een combinatie van limoncello en chocolade in een crèmige likeur. Dé grote hit in Italië. En onze mandarinello, streeklikeur gemaakt van mandarijnen van de Amalfikust. Traditionele limoncello heeft als basis alcohol met daarin dikke citroenschillen. Onze nieuwe en populaire limoncello-cakejes zijn gemaakt met mascarpone en slagroom. Daarmee kun je zelf tiramisu maken.’

Zelfontwikkelde flessen

Zorg wordt er ook besteed aan de verpakking. ‘Geen weggooiflessen of -potjes, maar prachtige bewaarexemplaren. De nieuwe limoncello-flessen zijn zelfontwikkeld. Prachtig glaswerk met een design van bladgoud. Die zet je op de kast of vul je met water. Een drukkerij gaven wij mooie inktpotjes gevuld  met balsamico. Bijna zonde om leeg te maken!’

Bitterballen typisch Hollands? Ook Italië verstaat de bitterbalkunst! ‘Onze unieke BitterDiBallo hebben risotto en mozzarella als ingrediënten. Truffelmayonaise erbij: subliem!’

‘BitterDiBallo met truffelmayonaise erbij: subliem!’

Vanuit Rhenen belevert DiGusti particulieren, horeca, delicatessenwinkels en slijterijen. Bedrijven kunnen hier een smaakvol kerst- of geschenkpakket laten samenstellen. Online uitzoeken of in de verrassende showroom. Bijvoorbeeld een compleet pasta-, bier- of limoncello-pakket. Keurig verpakt in een fraaie bewaartas, tomatenblik, mand of houten krat. Op verzoek zijn ook Spaanse of Franse delicatessen leverbaar.

‘In onze kookstudio en het cash & carry winkeltje belééf je onze producten. Bekijk en proef het zelf. Het is ook mogelijk om daar als ondernemer je geschenkpakketten aan het personeel uit te reiken. Leuker dan op kantoor, en uiteraard met een hapje en drankje erbij. Natuurlijk voorzien we onze delicatessen graag van een recept. Ook ons nieuwe magazine staat bol van de tips en achtergrondinformatie. In de toekomst gaan we proeverijen en kookdemonstraties verzorgen.’

De antieke Fiat-foodtruck van DiGusti is een eyecatcher op menige fair en foodtruckfestival in Nederland. Bijvoorbeeld het Italië Evenement, in mei op kasteel De Haar. En de traditionele Landgoedfair op Heerlijkheid Mariënwaerdt.

Inspiratie opdoen voor de komende Kerst? Meldt u dan nu aan voor de kerstgeschenkenmarkt bij DiGusti op maandag 28 oktober van 10.00 tot 20.00 uur, uitsluitend gericht op bedrijven en instellingen. Een dag vol proeverijen en kook/food demonstraties met Italiaanse leveranciers.

DiGusti Delicatessen
Autoweg 28
3911 TK Rhenen
0317-61 96 01
06-13 29 72 27
info@digusti.nl