Regio
Achterhoek Haaglanden
Amsterdam-Amstelland Hollands Midden
Arnhem-Nijmegen IJsselland
Brabant Midden Kennemerland
Brabant Oost Noord-Holland Noord
Brabant West Noord-Limburg
Drenthe Rivierenland
Flevoland Rotterdam-Rijnmond
Foodvalley Twente
Friesland Utrecht
Gooi en Vechtstreek Zaanstreek-Waterland
Groningen Zeeland
Zuid-Limburg

Contact

Duifkruid 143

4007 SW Tiel

085 - 0870727

info@grandoni.nl

De Jonge Ondernemers Podcast

Een podcast voor en door ondernemend talent. Dat is de Jonge Ondernemers Podcast – oftewel de JOP. Robbin Reijnen, initiatiefnemer en host van de podcast, interviewt in iedere aflevering een jong ondernemend talent over een concreet dilemma waar deze jongeren tegenaan lopen tijdens hun ondernemende avontuur.

Wat horen we als we naar jouw podcast luisteren?

Verhalen van jong ondernemend talent. In ongeveer 15 minuten interview ik een gast. Dat moet kort, omdat de relatief jonge doelgroep anders afhaakt. Ik moet daarom gelijk tot de kern komen en dat is een concreet dilemma dat ik vooraf met de gast heb voorbesproken. Het is iets waar zij op dat moment nog mee zitten of in ieder geval heel recentelijk hebben ervaren. Dus bijvoorbeeld: Moet ik wel met vrienden gaan ondernemen? Met een investeerder in zee gaan? Mijn productontwikkeling uitbesteden in China? Dat soort vragen. Na het gesprek luister je naar een reflectie op het gesprek dat ik voer met Hans van Doesburg. Hans, goede vriend en ondernemer, heeft de kritische rol in de podcast. Hij zorgt ervoor dat we concrete en praktische lessen halen uit het gesprek voor de doelgroep. 


Vertel, waarom deze podcast?

Ik wil jongeren in de eerste plaats een eerlijker beeld geven over ondernemerschap door ze zelf te laten vertellen hoe lastig het kan zijn. Ik begeleid per jaar een paar honderd jonge ondernemende en innovatieve talenten als coach, docent en trainer. Wat ik daarin zie is ten eerste dat er steeds meer jongeren geïnteresseerd zijn om zelf iets te gaan ondernemen. Je kan misschien zelf wel spreken van een echte hype momenteel. Op zich hartstikke goed want deze generatie (Z) staat voor serieuze maatschappelijke uitdagingen. Het is daarom fantastisch dat ze leren oplossingen te ontwerpen voor deze problemen en deze ook daadwerkelijk realiseren. Daar is ondernemerschap een heel geschikt middel voor.

Maar, er is ook een keerzijde. En dat is dat ze een verkeerd beeld krijgen over wat ondernemen is. Dat beeld wordt mede bepaald door influencers. Via sociale media laten ze een beeld zien van weinig werken, ultieme vrijheid en je tijd verdrijven op een tropisch eiland, omgeven door de mooiste mensen met de duurste spullen. Jongeren hebben daardoor in mijn ervaring geen idee hoe moeilijk het is om een bedrijf op te zetten, echt iets te veranderen of een innovatie succesvol te ontwikkelen. Dat ervaar ik ook als ik jongeren ontwikkel in ondernemerschap.


En waarom is dat een probleem? Gaan ze dat niet vanzelf leren?

Ja, het is zeker een probleem. Jongeren worden door valse beloftes en verkeerde beeldvorming verleid om het ook te gaan proberen. Met dat proberen is niks mis, maar de grond waarop ze dat dan doen is vals. Ze gaan het beeld dat ze ingeprent hebben gekregen nooit waarmaken, zo makkelijk en zo snel. Dit leidt automatisch tot teleurstelling en onzekerheid. Terwijl, in ondernemerschap zou falen de norm moeten zijn. In principe lukt het niet. Maar je leert veel en er is een (kleine) kans dat het ook nog lukt. Met deze houding durf je het na een eerste mislukte poging nog veel vaker te proberen. 


En hoe zorg jij in de podcast voor een eerlijker beeld van ondernemerschap?

Ik interview jongeren die aan het ondernemen zijn. Ik vraag hen in de eerste plaats niet naar alle successen, maar juist naar de dilemma’s waar zij tegenaan lopen. Dit is het format van de podcast. Hierdoor horen luisteraars wat er allemaal in de weg kan staan en hoe je daarmee om kan gaan. In de podcastcategorie ondernemerschap was en is er al heel veel aanbod. Wat mij stoorde was dat je hierin altijd luistert naar de ervaren ondernemers. Op zich heel leerzaam, maar niet voor onze doelgroep. Het staat nog te ver van ze af. Een ervaren ondernemer praat vaak vooral over hoe hij of zij uiteindelijk tot succes is gekomen. Maar daar zijn vele dilemma’s, fouten en mislukkingen aan vooraf gegaan. Die zijn ze vaak alweer vergeten. Ik wil die bij jongeren juist bespreken op het moment dat ze er middenin zitten. Dat maakt het interview heel echt en eerlijk.


Welke waarde heeft de podcast voor jou als ondernemer en professional?

We startten de podcast puur vanuit de missie om de ondernemende en innovatieve jongeren een platform te bieden. Wat ik niet wist was dat het starten van een podcast ook iets doet voor mijn eigen ontwikkeling. Ik leer ontzettend veel nieuwe dingen zoals goed interviewen, met jongeren in gesprek zijn, maar ook het controleren van mijn stem. En, überhaupt een podcast maken is een wereld op zich. Ik houd enorm van leren, niet voor niets ben ik gaan werken als docent, coach en trainer.  
Wat ook leuk is, is dat de podcast voor mij is gaan werken als een marketingkanaal. En dat werkt twee kanten op. Aan de ene kant vinden klanten zoals onderwijsinstellingen mij via de podcast. Ze vragen dan of ze studenten mogen aandragen voor de podcast. Ik maak dan een aflevering met de student, maar kan ook de opleiding daarmee positioneren. Hiermee wordt de podcast een marketingkanaal voor opleiders van ondernemend talent. Aan de andere kant kom ik hierdoor met deze opleiders in gesprek en kan ik wellicht waarde voor hen toevoegen in het onderwijsprogramma, aangezien ik veel ervaring heb met het ontwikkelen van onderwijs- en coachprogramma’s in ondernemerschap en innovatie. Hier ben ik natuurlijk ook heel blij mee. Ook omdat het maken van een podcast zeer tijds- en kostenintensief is. Dat had ik zwaar onderschat.

Share by: