SNS Bank gaat nieuwe koers varen, Angela Eijlander treedt aan als nieuwe directievoorzitter
Utrecht – Jongvolwassenen hebben weinig vertrouwen in persoonlijke aandacht van banken. Maar liefst 56% van de jongvolwassen Geldenaren denkt dat banken geld belangrijker vinden dan mensen en 29% van hen vindt dat ze vooral worden behandeld als ‘een nummer’. Bovendien heeft slechts 19% het gevoel dat de bank zich verdiept in hen als persoon. Al zijn Geldenaren hier iets positiever over dan het landelijk gemiddelde, waar dit percentage 14% is. Dit en meer blijkt uit onderzoek in opdracht van SNS, waarbij Nederlandse jongvolwassenen (18-35 jaar) werden ondervraagd. Met de komst van Angela Eijlander als directievoorzitter kondigt SNS tegelijkertijd een nieuwe koers aan waarin aandacht voor de mens centraal staat.
Groeien door de juiste aandacht
Hoewel jongvolwassenen weinig enthousiast zijn over hun bank, vindt 78% alsnog wel dat de bank hen moet kunnen adviseren bij belangrijke financiële momenten als zij daarom vragen. “Bij SNS staat – altijd al – de mens op de eerste plaats. Onder andere door de adviseurs en het sterke retailnetwerk in het hele land. We zijn ervan overtuigd dat de juiste aandacht leidt tot persoonlijke groei,” aldus Ronald Pieters, directeur Retail & Advies bij SNS.
Ronald Pieters – directeur Retail & Advies bij SNS
Jonge Geldenaren minder bezig met financiën
Opvallend is dat jonge Geldenaren minder dan gemiddeld Nederland op zoek zijn naar financieel inzicht en zij maken zich ook minder zorgen. Waar landelijk meer dan de helft (55%) meer inzicht wil in persoonlijke groeimogelijkheden, is dit maar voor 48% van de Geldenaren het geval. Ook wil maar 47% meer kennis hebben om financieel te kunnen groeien, tegenover een landelijk percentage van 58%. Toch maakt zo’n 30% van de jongvolwassenen in Gelderland zich wel zorgen over hun financiële positie, met name om huisvesting. Landelijk is dit percentage 38%. In Gelderland maakt slechts 25% van de jongvolwassenen zich geen zorgen over het vinden van een huis binnen twee jaar. Onder de Gelderse GenZ is dit zelfs maar 16%. Er is dus meer gerichte aandacht nodig voor de uitdagingen waar jongvolwassenen voor staan zodat zij hun groeimogelijkheden optimaal kunnen benutten.
Nieuwe koers van SNS: eerst de mens, dan het geld
17% van de jongvolwassenen vindt dat ze te weinig persoonlijk contact heeft met de bank. Een ruime meerderheid (85%) zou het prettig vinden om eenvoudig persoonlijk contact te kunnen hebben met een medewerker van de bank. Pieters: “Om jongvolwassenen beter te kunnen helpen, is het dus belangrijk om dichter bij elkaar te komen. We gaan echt aan de slag met deze bevindingen. Daarom vaart SNS per vandaag een nieuwe koers. We gaan ons nog meer verdiepen in de mens achter het geld door samen te kijken naar welke dromen en doelen er zijn. Samen met hen kijken we naar wat ze nodig hebben – en naar wat hen in de weg staat – en gaan daar actief mee aan de slag. Alles zodat ook zij een eerlijke kans krijgen om tot hun volle potentieel te kunnen groeien. Dit trekken we overigens breder dan de traditionele life events: we bespreken alle groeimogelijkheden. Zo kan je vanaf 14 februari in onze winkels terecht voor ‘groeicoaching’, waarbij een groeicoach kijkt naar jouw persoonlijke situatie, dromen en ambities en de barrières die dit wellicht nog tegenhouden.”
Samen aan de slag
“We zetten de stappen die bij deze nieuwe koers horen niet alleen. Zo zijn we onder andere bezig met het opzetten van een jongerenboard. In de jongerenboard zitten vertegenwoordigers van jongere generaties die de top van onze organisatie adviseren. Op die manier luisteren we niet alleen naar jongeren, maar geven we hen ook echt een stem”, aldus Pieters.
Nieuwe directievoorzitter
Ook is per 1 januari 2022 Angela Eijlander aangetreden als directievoorzitter. Binnen SNS wordt Eijlander onder andere verantwoordelijk voor het maken van onderscheidende en bewezen maatschappelijke impact samen met jongvolwassenen.