’Wij zijn de Marktplaats voor geld’
Geldvoorelkaar.nl startte in 2010 als een van de eerste crowdfunding platforms voor het MKB in Nederland. Wat heel eenvoudig begon op een Rhenens zolderkamertje, groeide in acht jaar tijd uit tot de grootste van Nederland. Gevestigd pal langs de A12, in Veenendaal. Investeer in een ondernemer (uit je regio), en profiteer van de meerwaarde die crowdfunding biedt vergeleken met het aandeelhouderschap of een bancaire lening.
’Hiervoor was ik franchisenemer van het vroegere ING-bankkantoor in Rhenen’, zegt Edwin Adams, directeur en medeoprichter van Geldvoorelkaar.nl uit Veenendaal. ’Toen ik het concept voor een crowdfunding platform uitdokterde, moest ik de betekenis van de term zelfs eerst opzoeken. Het was pionieren in een tijd dat niemand in Nederland iets wist van crowdfunding.’
Schroom
De kredietcrisis veranderde dat drastisch. Banken draaiden de geldkraan dicht en het vertrouwen in de financiële sector daalde tot een dieptepunt. De vraag naar nieuwe en betrouwbare financieringsvormen stak de kop op. Zo ontstond crowdfunding als een volwaardig – en zelfs aantrekkelijker – alternatief.
’Je kunt van je investeerders je klanten maken’
’Geldvoorelkaar.nl bleek daarom een behoorlijk gat in de financiële markt. In die beginjaren besteedden we veel tijd aan het uitleggen van het begrip. De term is nu ingeburgerd, maar veel ondernemers en investeerders voelen zich er nog te onbekend mee om er daadwerkelijk gebruik van te maken. Die schroom moet verdwijnen. Met Geldvoorelkaar.nl brengen we op een laagdrempelige manier vraag en aanbod van kapitaal bij elkaar. Zie ons maar als de Marktplaats voor geld.’
Hoewel banken met het aantrekken van de economie meer zijn gaan financieren, stoten veel ondernemers hier hun neus. ’Een krediet tot een half miljoen euro verkrijgen en leningen afsluiten voor bijvoorbeeld commercieel vastgoed is en blijft moeilijk.’
Interessante marketingtool
Innovatieve ondernemers die verder kijken dan hun neus lang is, ontdekken steeds vaker het gemak van crowdfunding. ’Met crowdfunding kun je van je investeerders je klanten maken. Het is daarom een zeer interessante marketingtool. Denk aan een incentive in de vorm van korting voor investeerders, een open dag of een materieel extraatje. Veilingsite Hotelkamerveiling.nl, toevallig ook in Veenendaal gevestigd, is een klant van ons. Zij trakteren investeerders op boekingskorting en verloten onder hen een weekendje Barcelona.’
’Al netwerkend vertellen investeerders over de projecten’
Onderschat ook de exposure niet. Geldvoorelkaar.nl noemt haar particuliere en zakelijke investeerders ’ambassadeurs’. Al netwerkend vertellen zij enthousiast over de projecten waarin zij hun geld steken. Gratis en perfecte reclame. Zeker in de FoodValley bestaat een hechte netwerkcultuur met diverse businessclubs. Het Veenendaalse crowdfunding platform werkt landelijk, zodat ook de exposure van Groningen tot Maastricht reikt. Dat geldt evenzeer voor de website, die dagelijks zesduizend unieke potentiële ambassadeurs trekt.
Gunstig rendement
’Waarom crowdfunding voor investeerders? Primaire argument is het gunstige rendement. Dat ligt bij ons tussen de 4 en 10 procent per jaar. Verder tellen mee de gunningsfactor, de sympathie of affiniteit die onze ambassadeurs koesteren voor een bepaalde branche, bedrijf of ondernemer en de incentives. Zeg maar de ’fun factor’ in funding. We constateren dat duurzame projecten bijzonder goed lopen. Investeerders willen hiermee hun maatschappelijke betrokkenheid tot uitdrukking brengen.’ Achter Geldvoorelkaar.nl zit een gediplomeerd en ervaren team van wel 25 specialisten. Kredietbeoordelaars met een financiële of bedrijfskundige achtergrond bekijken kritisch en verantwoordelijk elke aanvraag. Die investeringspropositie wordt online gedaan, met uploading van de benodigde documenten. Hoewel het platform online is gericht, bestaat er een goede modus tussen persoonlijk contact en het digitale businessmodel.
’Alleen goede en uitgewerkte plannen worden gefinancierd’
’Alleen kredietwaardige en veelbelovende projecten komen door onze beoordeling. Niet-uitgewerkte of onhaalbare dromen zonder onderbouwing met cijfers en prognoses worden niet gefinancierd. Maar we doen niet moeilijk over een keurig afgewerkt faillissement uit het verleden.’
Spreiding
Bij goedkeuring verschijnt de pitch van het project op de site. Investeerders kunnen zich hiervoor inschrijven, vanaf 100 euro. Het gemiddelde investeringsbedrag schommelt rond de 800 euro. Wie zijn geïnvesteerde kapitaal spreidt, profiteert van het rendement. De aanvrager krijgt alleen de bedragen te zien. De risicogevoeligheid bepaalt de rentehoogte. Hoe hoger het risico, hoe hoger de rente. De kredietbeoordelaars hangen een risicoclassificatie aan het project. Een investeringsproject is succesvol wanneer het vanaf 90 procent is volgeschreven. De kredietaanvrager betaalt de lening uiteindelijk terug via Geldvoorelkaar.nl. Het platform werkt overigens op basis van no cure, no pay.
’Van een oven voor een bakkerij tot een binnenvaartschip en van een vliegtuig tot het opzetten van een dierenwinkel. Sinds de oprichting zijn er al 1.400 projecten gerealiseerd met een totale kredietsom van 150 miljoen euro, bijeengebracht door meer dan 13.000 ambassadeurs. Zo dragen onze ambassadeurs en wij bij aan de financierbaarheid van het MKB in Nederland. En daarmee aan de motor van onze economie.’